Hatalmas gazdasági pofon vár az EU-ra - Nincs összefogás a háború ellen?
Német–francia hatalmi centrum
Körülbelül két évvel ezelőtt következett be az a pillanat, 
amikor a két nagy hatalmú európai vezető arra a következtetésre 
jutott, hogy – vállalva a valószínűsíthető politikai, 
gazdasági és társadalmi konfliktusok sorozatát – a fenyegető 
pénzügyi és gazdasági válságot csak a legdrasztikusabb és a 
legkeményebb, új szemléletű európai reformpolitikával élheti 
túl az EU. Ha a mélyére ásunk ennek a gondolatnak, 
kristálytisztán kirajzolódnak azok a hatalmi ambíciók, amelyek az 
európai közösség létrehozásánál egyértelműen motiválták 
Németország és Franciaország cselekedeteit. Magyarán szólva 
Merkelben és Sarkozyben egyaránt tudatosult, hogy a NATO keretei 
által meghatározott – és egyértelműen az USA érdekeinek 
alárendelt – külpolitika és nemzetközi fellépés semmiképpen 
nem elegendő országaik világpolitikai pozícióinak megőrzéséhez, 
vagy erősítéséhez. Ettől kezdve lassan, de annál határozottabban 
érzékelhetővé vált, hogy az agyonadminisztrált és valójában a 
nemzetektől mind jobban elidegenedő európai intézményrendszert 
Berlin és Párizs kényszerítő erővel fogja presszionálni az EU 
eredeti céljainak megvalósítása érdekében. Ez pedig nem más, 
mint egy olyan hatalmi és gazdasági erőcentrum létrehozása, amely 
meghatározó szerepet játszik az új világrend kialakításában.
A mai világpolitika mélytendenciáinak elemzése során kevesen 
veszik figyelembe azt az alapvető tényt, hogy a második 
világháború utáni újrarendeződés a két ellentétes 
ideológiájú világrendszer létrejötte melletti leglényegesebb 
eleme éppen a Német Szövetségi Köztársaság és Franciaország 
viszonyának alapvető változása és az a történelmi jelentőségű 
erőfeszítés, amellyel Konrad Adenauer kancellár és de Gaulle 
tábornok képes volt lebontani a válaszfalakat, amelyek a két 
legnagyobb európai nemzet közeledésének útjában álltak. Annak 
idején akár Bonn, akár Párizs volt a kiindulópont, egyértelművé 
vált, hogy a német–francia kérdés egyrészt alapvető feltétele 
mindkét nemzet további fejlődésének, másrészt az, hogy 
amennyiben sikerül megtalálni a megbékélés, a múlttal történő 
őszinte és nyílt szembenézés és a mindenre kiterjedő szoros 
kooperáció lehetőségét, akkor egész Európa egy új és erős 
hatalmi centrum vonzásába kerül. Kicsit nyersen fogalmazva: ez volt 
az eredeti értelme egy európai együttműködési platform 
kialakításának, amelynek nyomán egy olyan világpolitikai, illetve 
világgazdasági konstrukció alakulhat meg, amely ugyan az USA 
mögötti pozíciót foglalhatja el, de mindenki másnál erősebb. Az 
minden vitán felül áll, hogy az Európai Unió létjogosultságát a 
német–francia megbékélés alapozta meg és tette lehetővé. A 
második alapvető vonása az uniós gondolatnak az a látens, de 
reális elképzelés, hogy egy európai szövetség elméletileg 
rendkívül erős versenytársa lehet az Egyesült Államoknak. De 
Gaulle ebből nemigen csinált titkot, hiszen a tábornok ősellensége 
volt az amerikai diktátumoknak. Ugyanakkor van egy harmadik, ugyancsak  rendkívül lényeges eleme a német–francia bázisra épülő 
Európának: ez pedig a geopolitikai realitások figyelembe vétele, 
vagyis annak elkerülhetetlen és szükségszerű beépítése az 
uniós gondolatkörbe, hogy határozott és együttműködésre 
törekvő aktivitással erős és tartós kapcsolatrendszert kell 
kiépíteni a Szovjetunióval, illetve Oroszországgal. Ezek a 
tényezők állnak de Gaulle híres kijelentése („Európa az Uralig 
terjed”), a Willy Brandt és Helmut Schmidt nevével fémjelzett 
„új keleti politika” mögött és a már ma legendásnak mondható 
nagy német–francia csúcspolitikus-párosok: Adenauer és de Gaulle, 
Schmidt és Giscard d’Estaing, majd Kohl és Mitterrand új európai 
víziójának hátterében.
Nem lehet tudni, hogy pontosan miért, de a német–francia 
együttműködés világpolitikai sodrása érzékelhetően gyengült 
Merkel és Sárkozy színrelépésének kezdő periódusában, annak 
ellenére, hogy a két főszereplő mindent megtett a külsőségek 
terén e látszat eloszlatására. Nem valószínű, hogy egyáltalán 
fölmerült volna a koncepció felülvizsgálatának igénye bármely 
oldalon. Inkább arról lehetett szó, hogy a francia elnök 
elképesztően dinamikus és határozott fellépése óvatosságra 
intette az amúgy is rendkívül megfontolt Merkelt. Kicsit furcsa volt 
látni azt az operativitást, amellyel Franciaország bekapcsolódott a 
NATO hadműveleteibe, valamint azt a fenntartás nélküli támogatást 
is, amiben Németország részesítette ezeket a katasztrofálisan 
rossz lépéseket. Mindez nyilván a szövetségen belüli pozíciók 
stabilizálásának eszköze volt. Körülbelül ugyanebben az 
időszakban hangzott el Putyin nyilatkozata arról, hogy az orosz–EU 
kapcsolatok további fejlesztésének feltétele az, hogy a lényeges 
kérdésekben az EU minél előbb dolgozza ki a tagállamok közös 
álláspontját, és ezek alapján folytassák a kooperációs 
tárgyalásokat. A pénzügyi válság megfékezhetetlen vírusa és a 
kelet-európai tagállamok ellentmondásos politikai és gazdasági 
helyzete azonban aggasztó mértékben gyengítette az EU belső 
kohéziójának erejét és az összeomlás réme jelent meg a 
horizonton.
Európa újraalapítása
A két vezető a krízis kellős közepén eszmélt rá arra, hogy ha 
nem dinamizálják közös érdekeik szerint az EU-projektet, a 
regionális főhatalom sajtja egyszerűen kirepül a szájukból. A 
pénzügyinek nevezett válság bomlasztó széruma már a tavalyi 
évben erőteljesen éreztette hatását, főként a dél-európai 
övezetben és a volt keleti tömb néhány országában. A válság- 
kezelés értelmezése nem azonos a washingtoni és a francia–német 
politikai centrumokban. Az Egyesült Államok számára a katonai 
felvonulási terület védelmezése, illetve a globális 
pénzszivattyú működtetéséhez szükséges társadalmi stabilitás 
jelenti a prioritást, és ez a követelmény egészen a legutóbbi 
időkig teljes mértékben meghatározta az EU irányító- 
apparátusának tevékenységét. Ettől eltér Berlin és Párizs 
megközelítése. A két ország korántsem akar ingyen áldozatokat 
vállalni az amerikaiak expanzív háborúskodásáért és 
határozottan kiáll az európai gazdasági potenciál erősítése, az 
államok közötti sokoldalú kooperáció fejlesztése és a francia– 
német regionális mozgástér maximalizálása mellett. Míg az USA 
kizárólag az IMF és a globális pénzvilág szemüvegén át 
értékeli az európai fejleményeket, a két vezető európai hatalom 
most már teljesen nyíltan beszél arról, hogy az európai pénzügyi 
válságnak alapvetően politikai okai vannak, tehát a megoldás felé 
a regionális politikai hatalom erősítésén és az unió egységes 
politikai akaratának biztosításán keresztül vezet az út. A 
világhelyzet pillanatnyi stádiumában az amerikai és az európai 
megközelítés eltérő vonásai nem okoznak súrlódást a NATO- 
keretek közé szorított szövetségi külpolitika gyakorlatában, 
annak ellenére, hogy a legutóbbi hetekben az afrikai, közel- és 
távol-keleti események több komoly érdekellentétet hoznak 
felszínre Amerika és Nyugat-Európa érdekei között. Az orosz 
külpolitika csendesen, de stabilan áll a francia–német közös 
koncepció érvényesítése mellett.
Ezek a felismerések felpörgették az eseményeket. Merkel és Sarkozy 
megbeszélések sorozatát tartotta a problémák egységes 
értelmezéséről. Érdekesnek látszik a kirajzolódó végeredmény, 
amely nem jelenti sem az eredeti német, sem az eredeti francia 
koncepció győzelmét. Sokkal inkább úgy tűnik, hogy a két vezető 
közös cselekvési iránya a Giscard d’Estaing által meghatározott 
normarendszer szerint halad, amelyik nem más, mint intelligens és 
óvatos összehangolása a bilaterális kapcsolatokat favorizáló 
német és a határozottan föderatív szellemiségű francia 
klasszikus eu-elképzeléseknek.
A megbeszélések olyan intenzitással zajlottak, hogy a politikai 
pletykák azon csemegézhettek, hogy az EU legnagyobb 
előkelőségeinek tiszteletére rendezett protokolláris 
hangversenyről Merkel és Sarkozy diszkréten leléptek, és egy 
különteremben folytatták egyeztetéseiket. Egy ilyen megbeszélésen 
került sor arra, hogy az addig tartózkodó magatartást tanúsító 
kancellár asszony szívélyesen gratulált a francia elnöknek és 
feleségének gyermekük megszületése alkalmából és egy 
plüssmacival ajándékozta meg az újszülöttet. A megfigyelők 
szerint ez a gesztus a megegyezés első jele volt. A két állam 
egyetértésre jutott a pénzügyi válságkezelés és a közös 
hatalmi pozíció biztosításának kérdésében. Mindezt persze 
sokféleképpen lehet magyarázni, ám a lényeg mégiscsak az, hogy a 
jövőben változnia kell az EU-irányítás szellemiségének, és az 
amerikai dominancia mellett megjelenő sajátos európai hatalmi 
viszonyok érvényesítésének fokozott szükségessége. A két 
állam közötti megállapodás létrehozta azt a valóságos 
„gravitációs központot”, amely a jövőben meghatározza az 
unió politikai arculatát, és döntő lépést tett az európai 
politikai akarat határozott megjelenítése érdekében.
Hogy az USA miként viszonyul ehhez az újszerű megközelítéshez, 
egyelőre kérdéses. Hiszen a francia–német egyezség egyszerűen 
lesöpörte és a perifériára szorította azokat a tagállamokat 
(mindenek előtt az eurózónán kívül lévő országokat), amelyek 
képtelenek fölvenni a Berlin és Párizs által megkövetelt 
dinamizmust és túlságosan gyöngék ahhoz, hogy tevőleges részt 
vállaljanak az európai érdekek kemény képviseletére a globális 
világrend kialakításában. Nem véletlen, hogy az USA diplomáciája 
aggódik amiatt, hogy a perifériára szorított szövetséges 
államokban olyan súlyos társadalmi feszültségek keletkeznek, 
amelyek megzavarhatják az észak-atlanti tömb stabilitását. Nagyon 
könnyen előállhat egy olyan furcsa helyzet, hogy az USA inkább az 
unió hátsó udvarában lévő politikai rend fenntartására 
összpontosít, miközben a nagy európai projektek irányítása a 
Berlin–Párizs érdekszövetség befolyása alá kerül. A maga 
módján ennek mintegy előképe volt Berlusconi megbukatása, amit nem 
az USA, hanem Merkel és Sarkozy döntött el. Állítólag maga Merkel 
telefonált az olasz köztársasági elnöknek Berlusconi azonnali 
menesztése érdekében. Ez mindenesetre új jelenség az európai 
politikai világban. Berlusconi leváltása nem csak az EU-tagok 
számára szolgál tanulsággal. A lépésbe Merkel és Sarkozy 
valószínűleg finoman belekomponált egy bizalomerősítő, egyben 
figyelemfelkeltő hangsúlyt Moszkva irányába is. Oroszország minden 
esetre érdemi kommentár nélkül, némán vette tudomásul egyik 
legfontosabb nyugat-európai szövetségesének hirtelen 
leléptetését a politika színpadáról.
A jelek szerint tehát Német-ország és Franciaország megerősödve, 
nemzetközi hatósugarát megnövelve foglalta el az irányító 
pozíciót az európai válságkezelésben. Lehetséges, hogy valóra 
vált Joschka Fischer évtizedes jóslata arról, hogy az unió 
politikai és gazdasági súlyának fönntartása és növelése 
elképzelhetetlen Európa újraalapítása nélkül.
Ez volt az utolsó pillanat
Egészen biztos, hogy az óriási erőfeszítéssel tető alá hozott 
német–francia paktumnak egy egész sor olyan titkos eleme van, amely 
egyhamar nem lesz ismert a világ előtt. Még azt is meg lehet 
kockáztatni, hogy Merkel és Sarkozy csak az utolsó pillanatban vette 
észre, hogy a katasztrófával fenyegető pénzügyi válság adja meg 
azt a valóságos kiinduló pontot, amelyről végrehajtható a nagy 
európai manőver, azaz a keleti ballasztok kidobálása a nyugat- 
európai kosárból, a déli régió kemény megszorítása és az 
unió északi (fejlett) régiójának fölszabadítása német– 
francia irányítással. A világsajtó egyelőre a válságkezeléssel 
kapcsolatos ügyekkel van elfoglalva, és nincs abban a helyzetben, 
hogy érdemi elemzéseket közöljön a Berlin– Párizs paktumról. 
De tény: ha kétséges az, hogy a két államnak máris kezében lenne 
a nyerő lap Európa helyzetét illetően, legalább annyira 
valószínűtlen, hogy az Európai Unió vonata tovább mehet a 
korábban lefektetett vágányokon. A paktum lényegét elsőként azok 
az (északi) államok értették meg, amelyek elszántak, 
felkészültek és elég erősek ahhoz, hogy a globalizmus viszonyai 
között megvédjék nemzeti érdekeiket, ugyanakkor prosperáló, 
fejlődő gazdaságot működtessenek. Ez az igazi választóvíz az 
úgynevezett gravitációs centrum és a periféria között. 
Lényegében akárhogy is nevezzük ezt a stratégiát, teljesen 
nyilvánvaló, hogy Berlin és Párizs kivárta a történelmi 
pillanatot, amikor egyetlen huszáros suhintással képes ismét 
kettévágni Európát, amely innentől kezdve valóban kétsebességes 
lesz, sőt a valódi helyzet az, hogy a periférián rekedt államok 
sorsa teljesen kiszámíthatatlan. Jellemző, hogy a hivatalos 
szóhasználattal szemben korántsem csak az euróövezet 
kérdéséről van szó, hiszen a gravitációs erőteret képező és 
a német vezető pozíciót feltétel nélkül elismerő tábor szerves 
része – Hollandia, Finnország, a balti államok, Lengyelország, 
valamint Németország és Ausztria mellett – Svédország és Dánia 
is. Egyelőre persze nincs szó semmiféle „északi unió”-ról, de 
kétségtelen tény, hogy a nemzetközi politikában az egypólusú 
erőtér teóriáját drasztikusan félresöpri a geopolitikai 
stratégia teljesen újszerű megközelítése. Ez az a tényező, 
amire Brzezinski évek óta figyelmezteti az amerikai politikai 
döntéshozókat, de szavai süket fülekre találtak Washingtonban. 
Európa jövője az erős észak és a gyenge dél közötti politikai 
és gazdasági kiegyensúlyozás minőségétől függ és 
elkerülhetetlen, hogy Németország – Franciaország-gal az oldalán 
– világpolitikai felelősséget vállaljon Európa sorsáért. 
Kérdés, hogy Németország kellően felkészült-e az új 
történelmi szerepre. Az óriási horderejű döntés megköveteli, 
hogy a német külpolitika átgondolja és a kialakult új helyzethez 
illessze a német nemzeti prioritások egész rendszerét. Nem vitás,  hogy az Egyesült Királyság nem mond le kiváltságos globális pozíciójáról az USA oldalán, és ebben a kényszerhelyzetben Franciaország számára elutasíthatatlan az európai „másodhegedűs” regionális hatalmi pozíció elfoglalása. A német–francia hatalommegosztásnak nemcsak politikai és gazdasági, de rendkívül komoly lélektani sajátosságai vannak. 
Németországnak szembe kell néznie azzal a ténnyel, hogy az 
elkerülhetetlenül válságba sodródó déli övezet – mindenek 
előtt Görögország, Olaszország, Spanyolország és Portugália – 
a legsötétebb történelmi analógiák talaján fogadja majd a német 
diktátumokat. Világos, hogy már ideig-óráig sem alkalmazható a 
gyenge-erős gazdaságokra történő hivatkozás, hiszen Olaszország  esetében Berlusconi a világ nyolcadik legerősebb gazdaságát 
reprezentáló állam vezetői pozíciójából bukott ki egy pillanat 
alatt. A német politikai befolyás rendkívül erős és Amerikának 
rövid távon semmiképpen nem érdeke, hogy megzavarja az európai 
német manővereket. A pénzhatalom ebből a meggondolásból teljes 
mellszélességgel bevetette magát a német érdekek érvényesítése 
mellett, és nincs a világon jelenleg olyan gazdaság, amely 
ellenállhat a pénzhatalom összpontosított támadásának. Ez a 
helyzet késztette Sarkozyt arra, hogy a Merkel által fölkínált 
pozíciót villámgyorsan elfogadja, amivel egyébként elképzelhető, 
hogy kiütötte saját magát a közelgő elnökválasztás győztes 
pozíciójából. A francia politikai osztály egyelőre nem 
emésztette meg, hogy egy olyan helyzetben találja magát, amelyben a  világháborúban győztes Francia-ország a vesztes Németország 
mögé kénytelen besorolni. Ugyanakkor az is tény, hogy a realitások 
elől nem lehet meghátrálni. A soha ki nem mondott, de a valóságban 
létező orosz–német paktum alapján egységesült Németország az 
NDK területének visszaszerzésével a legerősebb európai állammá 
vált, és ennek politikai hozadékát most látja aktuálisan 
érvényesíthetőnek.
Az amerikai politika végülis a mai napig nem fedte fel európai 
kártyáit. Sarkozy a maga módján mindent megtett azért, hogy 
Franciaország a transzatlanti pályán ne kerüljön hátrányba 
Németországgal szemben. Az USA egyelőre hallgat erről a 
kérdésről, értelmezésében a politikai szövetség jellegét 
szigorúan a NATO keretei határozzák meg. Ennek ellenére Franciaor- 
szágnak reális világpolitikai pozíciói vannak, amelyek látszólag 
érintetlenek és globális szinten legalábbis kiegyensúlyozzák az 
európai német előretörést. Brzezinski, aki egyre kritikusabban 
szemléli az USA külpolitikáját egy tavaly decemberben adott 
interjújában félreérthetetlenül céloz arra, hogy az USA 
Európában egy teljes évtizedet vesztegetett el (itt nyilvánvalóan 
a keleti bővítés körüli problémákra gondol), miközben 
pozíciója Oroszországgal szemben meggyengült, így az – 
egyébként indokolható – európai politikai és gazdasági 
„visszavonulás” nem kívánatos felhangokat kap. Vagyis: egyelőre 
kénytelen passzívan tudomásul venni, hogy Európa politikai 
irányítása egy olyan dominancia befolyása alá kerül, amelynek 
érdeke Oroszország minél intenzívebb és hangsúlyosabb bevonása 
az európai erőtérbe. Brzezinski úgy látja, hogy az USA nemzetközi 
politikája egyre inkább diszharmóniába kerül a reális 
folyamatokkal, ezért fölvetette: itt az ideje annak, hogy az 
Egyesült Államok felülvizsgálja egész külpolitikai rendszerét 
és új nemzetközi stratégiát dolgozzon ki.
Soros az unió összeomlásától tart
Korántsem lehet azt állítani, hogy a Merkel–Sarkozy akció 
egységesen pozitív fogadtatásra talált a világban. Elsőként és 
nagyon határozottan Soros György illette kemény kritikával a német 
kancellárt és kifejtette, hogy a határozottsága és az aktivitása 
példamutató, de az általa kijelölt irány nemcsak hogy rossz, de 
előbb-utóbb Európa teljes szétesését fogja eredményezni. Soros 
nem csinál titkot abból, hogy amennyiben nem sikerül megfékezni a 
krízist, a pénzügyi válság megrengeti az északi régió államait 
is, ami ellenőrizhetetlen pénzügyi és politikai anarchiába 
taszítja az egész földrészt. Soros kritikájának legfontosabb 
eleme látszólag a társadalmi szolidaritás talajáról fogalmazódik 
meg, ugyanis állítása szerint a Merkel által diktált 
megszorítások a déli államok gazdasági teljesítményének 
drasztikus visszaeséséhez, a fogyasztás csökkenéséhez, 
végsősoron társadalmi ellentétek kirobbanásához vezetnek, amelyek 
aláássák a politikai stabilitást. Soros ebből kiindulva követeli, 
hogy Németország tegye lehetővé bizonyos új hitelkonstrukciók 
bevonását a pénzügyi reorganizációs rendszerekbe. Figyelemre 
méltó, hogy az Egyesült Államok külügyminisztériumának egy 
friss elemzése hasonló aggodalmakat fogalmaz meg, ami azt jelzi, hogy  már az első ütemben ütközésre kerülhet sor az európai német 
és a globális amerikai megközelítés között.
Minden jel arra mutat, hogy az USA a krízis jelenlegi szakaszában 
Európa irányában a politikai stabilitás kritériumának ad 
prioritást, és nem kíván közvetlenül beavatkozni az egyes 
országokat közvetlenül érintő pénzügyi műveletekbe. A globális 
pénzhatalom azonban – annak ellenére, hogy számít az 
elkerülhetetlen részleges amerikai politikai visszavonulásra – 
mindenáron folytatni akarja az európai országok 
kizsákmányolását, és nem kívánja enyhíteni a pénzszivattyúk 
szorítását. Jelenleg felmérhetetlen mennyiségű pénz áramlik az 
amerikai hadiiparba, és semmi jele annak, hogy ez a helyzet a 
közeljövőben változik.
Merkel azonban nem egyetlen kottából akarja vezényelni az európai 
műveleteket. A világ vezető hatalmai hónapok óta elemzik azt a 
helyzetet, ami egy pesszimistán alakuló európai tendencia esetén 
bekövetkezhet. Amit Soros jósol, nem a megalapozatlan fantasztikumok 
birodalmába tartozik, hiszen a megoldatlan problémák egész hegyét 
maga előtt toló Európa hatalmasat bukhat egy rosszul kezelt 
pénzügyi krízis következményeként. Ezt egyébként maga Merkel is 
hangsúlyozza. Ez a dilemma az egész Európai Unió 
alapfilozófiáját érinti és felszínre hozza, hogy a nemzetek 
fölé növő „európai kormányzás” valóban képes a teljes 
összeomlásba és egy új háborúba taszítani a földrész 
államait. Ennek veszélyére már közel egy évszázaddal ezelőtt 
Lenin hívta fel a figyelmet, amikor mélyreható vizsgálat alá vette 
a nemzetek fölött álló Európai Egyesült Államok problémáit. 
Híres állásfoglalása ismert a világ előtt: a Szovjetunió igent 
mondott a szabad nemzetek Európájára és nemet a globális tőke 
hatalma alá vont Európai Egyesült Államokra.
Nem lehet figyelmen kívül hagyni azokat az amerikai kritikákat, 
amelyek az egész amerikai Európa-stratégia biztonságát, 
mindenekelőtt az Oroszországgal szembeni elégséges 
erődemonstráció stabilitását látják veszélyeztetve az Európai 
Unió egyre zavarosabb belső viszonyai miatt. Ezek a kritikák arra a 
már korábban is megfogalmazott teóriára épülnek, amely szerint az 
önálló Európa valójában nem más, mint politikai fikció, mivel 
Európának csak statisztikai értelemben van ereje, saját politikai 
arculata nincs, de ha lenne is, nincs valóságos (katonai) ereje 
saját érdekeinek érvényesítéséhez. Az európai konstrukció 
tetején billegő kormányzati vízfej semmi másra nem alkalmas, mint 
arra, hogy adminisztrációs tengerekbe fojtsa a fellépő 
problémákat, véget nem érő és teljesen eredménytelen vitákkal 
vezesse le a jelentkező belső feszültségeket. Az Európai Unió 
egyetlen tényleges ereje a NATO, ami viszont egyértelműen az USA 
irányítása alatt áll. Ezen az alapon tartják veszélyesnek az 
európai ügyek átadását akár Németországnak, akár más európai 
hatalomnak, hiszen az unió adminisztrációs képessége adott esetben 
nem helyettesítheti a szükségessé váló katonai fellépést. 
Márpedig az USA jelenlegi világstratégiája egyértelműen 
legalizálja az amerikai érdekek védelmében történő katonai 
fellépéseket.
Soros nem kis részben ugyanezen a bázison látja kockázatosnak a 
jövőt, amely a végsőkig kiélezheti bizonyos európai államok 
között az ellentéteket. Az elmúlt hetekben bizonyos források 
szerint titkos konzultációkra került sor az USA, Anglia, 
Németország, Franciao-rszág, illetve Oroszország és Kína magas 
rangú diplomatái között az európai válságkezelés 
kérdéséről, mindenekelőtt a legrosszabb forgatókönyv 
érvényesülése esetén bekövetkező helyzetről. A hírek szerint 
Oroszország és Kína egyaránt leszögezte, hogy nem áll érdekében 
az unió összeomlása, és a krízishelyzet további európai 
terjedése. Megállapodás született arról, hogy mind Oroszország, 
mind pedig Kína jelentős összegekkel segíti az európai válság 
rendezését.
Stratégiai ütközések Európában
A német dominancia alá kerülő Európa előbb-utóbb olyan 
kérdéseket hoz felszínre, melyek igencsak kényes pozícióba 
szorítják a világ vezető hatalmait. Biztosra vehető, hogy 
Oroszország és Kína sajátos szerepvállalása az unióban csak idő 
kérdése, az ide vezető utakat már kikövezték. Ez egyrészt 
bizonyos értelemben segítheti az európai konszolidációt, 
mindenekelőtt a legproblematikusabb déli területeken, egyúttal 
azonban fölveti annak valószínűségét, hogy Kína új és nem 
gyönge pozíciókhoz jut az európai gazdaságban. Más természetű 
az a perspektíva, ami Oroszország befolyásának 
föltartóztathatatlan erősödésével jár. A Moszkva–Berlin 
tengelynek ma is kényes pontja Ukrajna kérdése, aminek kapcsán igen könnyen számottevő feszültségek keletkezhetnek az Európai Unió és az Egyesült Államok között. Érdekes módon ebben a tekintetben Németország fogja kijátszani a francia gyökerű föderatív 
megközelítés aduját, ami bonyodalmakhoz vezethet a transzatlanti 
kapcsolatokban. Arról van ugyanis szó, hogy már most látható, hogy 
Oroszország pontosan érzékeli az Európai Unió bizonytalanságait a 
keleti bővítések által előállt helyzet kezelésében és – 
részben ezt kihasználva – magasabb sebességre kapcsolt a 
Belorussziával és Kazahsztánnal előkészített Eurázsiai Unió 
megalakításában. Nincs kétség afelől, hogy Ukrajna potenciálisan 
értékes és fontos tagja lehet ennek a szövetségnek, és várható, 
hogy a közeljövőben valamilyen formában fölmerül Kijev (sőt 
akár Moldova) integrációjának kérdése is, aminek politikai 
vetülete súlyos bonyodalmakat jelez mind az Európai Unió, mind a 
NATO szempontjából. A közelmúltban Hu Jintao kínai elnök 
látogatást tett Ukrajnában (Oroszország és Kazahsztán mellett), 
és mindkét fél stratégiai fontosságúnak nevezte a kétoldalú 
kapcsolatok fejlesztését. De ezen túlmenően nem lehet szem elől 
téveszteni azt, hogy az orosz külpolitika nem adja fel a pánszláv 
orientáció eszméjét, amit a szláv országokkal történő 
kétoldalú kapcsolatok új szintre emelését vetíti előre. E 
tekintetben Szlovákia az egyik fő célországa az eurázsiai tömb 
európai aktivitásának. Pozsony, Moszkva és Peking jelenleg is több 
nagy volumenű közös projekt megvalósításának lehetőségeit 
vizsgálja. A Szerbiával ápolt orosz viszony politikai felhangjait 
legalábbis kiemeli, hogy a balkáni államok a legutóbbi időszakban 
látványosan fejlesztik katonai kapcsolataikat Kínával. A román 
nemzetvédelmi miniszter Pekingben tartózkodott a Kínai Kommunista 
Párt kongresszusa idején, és táviratban köszöntötte a 
kongresszust, ami éppenséggel nem megszokott gesztus a NATO-államok  részéről. A kínai központi katonai tanács elnökének belgrádi 
látogatása, illetve a szerb védelmi miniszter pekingi tárgyalásai 
egyaránt komoly konzultációkat valószínűsítenek Kína és 
Szerbia vonatkozásában. A magas rangú kínai katonai delegáció 
Bulgáriában haditengerészeti bázisokat látogatott meg és 
megállapodás jött létre Kína és Bulgária haditengerészeti 
együttműködéséről. A NATO belgrádi csúcsértekezlete és az azt 
kísérő nyugati kommentárok egyértelművé teszik, hogy Szerbiának 
megkülönböztetett jelentősége van/lenne az európai NATO- 
stratégiában. Ezt a reménykedést a jelek szerint nem árnyékolta 
be, hogy a tanácskozás ideje alatt a belgrádi fiatalok folyamatos 
tüntetéseken adtak új értelmezést a NATO nevének (Észak-Atlanti 
Terror Szervezet).
Az igazi probléma kétségtelenül az, hogy Európa katonai vonalon 
egyetlen olyan önálló lépést sem tehet, ami abban a pillanatban ne 
robbantana ki globális fegyveres konfliktust. Az európai haderő – 
bár létezik egy-két, inkább egyfajta kirakatnak szánt, a NATO-tól 
látszólag független „európai” hadosztály bizonyos államok 
együttműködése keretében – gyakorlatilag alkalmatlan az európai 
érdekek önálló védelmére. Ez komoly problémát jelent, hiszen a 
közeljövőben több európai országnak súlyos biztonsági 
konfliktusokkal kell szembenéznie, nemcsak a nemzetközi terrorizmus, 
hanem a beláthatatlan méretű és erőszakos bevándorlás, a 
vallási és etnikai szegregáció és nem utolsósorban a tömeges 
elszegényedés miatt. Az a helyzet sem tartható fenn az idők 
végtelenségéig, hogy miközben a legnagyobb európai államoknak 
eminens érdeke a kiegyensúlyozott és prosperáló viszony 
kialakítása Oroszországgal, a NATO-csapatok keretében tevőlegesen 
részt vesznek olyan hadműveletekben, amely közvetlenül érintik 
Oroszország biztonságát, és felvetik az orosz katonai 
válaszlépések lehetőségét. Ez az érdekütközés már jelenleg 
is létezik és Moszkva jelezte, hogy a kooperáció és a diplomáciai 
gesztusok nem ellensúlyozzák az Oroszország katonai beszorítására 
törekvő észak-atlanti hadműveletek fenyegetését. Ne legyen 
kétsége senkinek a tekintetben, hogy az orosz fegyveres erők 
elrettentő csapásokkal képesek válaszolni minden potenciális 
támadásra – jelentette ki nemrég Medvegyev.
Vissza a geopolitikához!
Az elmúlt hónapok folyamán az EU-ban szinte csak olyan események 
zajlanak, amelyeket mindössze vékony és gyönge határvonal választ 
el a súlyos konfliktusok kirobbanásától. Már önmagában az a 
tény is figyelemre méltó, hogy Anglia szótlanul és passzívan 
szemléli, hogy Németország és Franciaország foglalja el az egykori 
– brit részvétellel létrejött – vezető triumvirátus 
pozícióját. Több megfigyelő szerint Nagy-Britanniának a jelenlegi 
helyzetben is megfelel a viszonylagos európai elszigeteltség (a 
történelmi „splendid isolation”), mivel az USA első számú 
szövetségeseként minden tekintetben módjában áll megkerülni az 
európai intézményeket saját hatalmi politikájának 
érvényesítése érdekében. Mindemellett azonban nyilvánvaló, hogy 
a három nagy európai állam között több nézetütközés áll fenn 
a globális világrend berendezkedését illetően. Anglia  fellépésének határozottságát erősíti a szoros politikai kötődés az USA nemzetközi aktivitásához és az a rendkívül erős amerikai fegyveres stratégiai katonai potenciál, amely a brit szigeteken lévő támaszpontokon állomásozik. Kétségtelen, hogy Anglia sokkal inkább a katonai akciókon keresztül érvényesített amerikai külpolitikához áll közelebb, mint a diplomáciai eszközök, a bonyolult tárgyalások és véget nem érő egyeztetések módszerével operáló Európai Unió.
Brzezinski „Stratégiai Vízió” (Strategic Vision) című, 
rövidesen megjelenő nagy tanulmánya kiemeli, hogy a fejlődő világ 
válsága és Oroszország megerősödése (amit a „Szovjetunió 
reinkarnációjának” nevez) mélyreható befolyást gyakorolnak az 
USA jövőbeni politikájára. A nagy amerikai stratéga a 
legjelentősebb globális folyamatnak az általa „második 
vonalbeli” országok közül Japán, India, Brazília 
megerősödését, illetve az Egyesült Államok és Oroszország 
jövője előtt álló kérdőjeleket tekinti. Brzezinski nyíltan a 
globális hatalom hanyatlásáról beszél, és a korábbinál is 
nagyobb hangsúllyal áll ki amellett, hogy az európai stabilitás 
elválaszthatatlan az Oroszországgal való stratégiai 
megállapodástól. (Lásd: Leleplező, 2011/1.) A világfolyamatok 
legnagyobb kockázata az, hogy a demokráciák egyelőre nem találták 
meg a megerősített nemzetbiztonság szavatolásának módszerét, ami 
pedig alapvető követelménye lenne az új világ berendezkedésének. 
A jelenlegi helyzet már most eléri a legmagasabb háborús 
kockázatok szintjét, és olyan konfliktusok alakulnak ki 
világszerte, amelyek bármelyike gyújtópontja lehet egy új 
világháborúnak.
Brzezinski ugyan tételesen nem mondja ki, de felfogása egyértelműen 
mutatja, hogy az Oroszország katonai beszorítását célzó amerikai 
katonai stratégia kudarca minden tekintetben új megközelítések 
kidolgozását követeli az Egyesült Államoktól. Ennek az új 
stratégiai vonalnak szerves része az európai szerepvállalás és 
katonai jelenlét átalakítása. Ezzel kapcsolatban egyre 
kategorikusabb és egyre vészjóslóbb prognózisok kerülnek ki a 
világ nagy stratégiai tervező központjaiból. Az a tény, hogy az 
Egyesült Államok olajszükségletének már ma is legfeljebb 50 
százalékát képes saját forrásaiból biztosítani, azt jelenti, 
hogy az USA legkésőbb 2020-ban drámai helyzet elé kerül, 
amennyiben nem sikerül rátennie a kezét a Föld legjelentősebb 
energiaforrásaira. E probléma megoldása – a most látható 
perspektívák alapján – csak nemzetközi méretű és rendkívül 
kockázatos háborúkon keresztül lehetséges. Alapvető kérdés, 
hogy az európai NATO-szövetségesek számára hol a határa az 
amerikai érdekekért vállalt fegyveres részvételnek. Az ugyanis 
teljesen egyértelmű, hogy minden látszat és politikai manőver 
ellenére az európai államok politikája nem mondott le végleg a 
nemzeti fejlődés perspektívájáról, ami akár oda is vezethet, 
hogy az USA európai szerepének gyengülése az Európai Unió 
jelenlegi szerkezetének villámgyors összeomlását vonja maga után. 
Ez ma még teljesen beláthatatlan politikai változások sorozatát 
indíthatja be Európában. Brzezinski kiemeli, hogy a 
bizonytalanságból fakadó óriási kockázatok mérséklése 
Európában csak az oroszokkal kialakított új geopolitikai 
stratégiai együttműködés alapján lehetséges.
A jelek szerint Oroszország nem fél az európai változásoktól. 
Moszkva magabiztos abban a tekintetben, hogy Európa saját érdekei 
miatt nem törekszik olyan fordulatra, ami tovább mélyítené az EU 
és Oroszország közötti árkokat. A fő kérdés pillanatnyilag az, 
hogy az erős amerikai presszió, ami a rakétapajzs telepítésével 
kapcsolatban érvényesül, mennyire fékezi le az Európa– 
Oroszország kapcsolatrendszer fejlődését.
Az orosz diplomácia ezekben a hetekben óriási aktivitást fejt ki 
annak érdekében, hogy az európai államok és Moszkva viszonyai ne a 
konfliktusok, hanem a kooperáció irányába fejlődjenek. Az európai 
politika rettegve várja az amerikai „kivonulás” kezdetét, ami a 
politikai átrendeződések sorozatát indíthatja el a földrészen. 
Bár az USA egészen egyszerűen tagadja ezt az összefüggést, és 
nem is emeli be az európai politikusokkal folytatott tárgyalásainak 
témakörébe, figyelemre méltóak azok a hírszerzői információk, 
amelyek a kínai alelnök, Kszi Jinping (a „trónörökös”) idén 
februári amerikai látogatásáról szivárogtak ki.
Csomagol az amerikai és  az izraeli tőke?
A kínai alelnök amerikai látogatása legalábbis különösnek 
mondható. Programját az USA-ban és Kínában is nagy 
sajtónyilvánosság követte, és a tudósítások szerint a 
kétoldalú kapcsolatok, illetve a világgazdasági helyzet állt a 
tárgyalások középpontjában, megkülönböztetett fontosságot 
tulajdonítva természetesen a pénzügyi krízisnek. Kína már az 
eddigiekben is többször kinyilvánította, hogy intézkedések 
széles skálájával kész kivenni részét a válság 
megoldásából. Mindemellett Peking a Sanghaji Egyezmény keretében 
gazdasági kapcsolatainak egy részében áttért az egyezményes, 
rubel elszámolásra, amelyet az utóbbi hetekben kiterjesztett az 
Iránnal folytatott együttműködésre is. E témák mellett a sajtó 
igen nagy nyilvánosságot biztosított annak, hogy Kszi Jinping 
személyében egy olyan kínai politikust üdvözölhetett Amerika, aki 
ismeri, érti és rendkívül nagyra becsüli a hagyományos amerikai 
gazdálkodás erényeit, ráadásul elkötelezett híve az amerikai– 
kínai gazdasági kapcsolatok elmélyítésének. Kszi Jinping 28 
évvel ezelőtt a kínai Hebei tartomány tisztviselőjeként tett 
tanulmányutat az USA-ban és az Iowa-állambeli Muscatine-ben 
ismerkedett meg az igazi amerikai farmergazdáolkodással, ami – 
szavai szerint – mély benyomást tett rá. Mindez ma már csak a 
múlt emléke. Kszi Jinping pályafutása során soha nem feledkezett 
meg Muscatine-ról. Hebei és Iowa immáron két évtizede 
testvérállamok, az Iowából Hebeibe irányuló szállítások 
értéke az elmúlt évben megközelítette a 700 millió dollárt. A 
minden területen fejlődő kapcsolatok ellenére sem hitték azonban 
Muscatine lakói, hogy az egykori szerény és lelkes kínai 
fiatalember a világ legnagyobb gazdasági hatalmának alelnökeként 
visszatér hozzájuk. Kszi Jinping ugyanis ragaszkodott a város 
meglátogatásához, és az Obama elnökkel folytatott első 
tárgyalását követően be is kopogtatott egykori szállásadóihoz. 
Muscatine ezzel fölkerült a világpolitika színpadára, és az 
újságokat ellepték a kedves, családias hangulatú találkozókról 
a kínai alelnökről szóló visszaemlékezésekről szóló hírek. E 
két vezető sajtótéma mellett azonban a látogatásnak volt egy nem 
nyilvánosságra került vonatkozása is, ez pedig a kínai és az 
amerikai álláspont egyeztetése az európai problémákkal 
kapcsolatban. A rendkívül érzékeny témáról Obama és Kszi 
Jinping négyszemközti megbeszélést tartott, amelyen állítólag 
megegyeztek abban, hogy mindkét nagyhatalom tart attól, hogy a 
közvetlen amerikai befolyás gyengülése veszélyes folyamatok 
beindulásával fenyeget az Európai Unión belül. Nyilván-való, 
hogy a közeljövőben a már meglévő és egyelőre nem csillapodó 
pénzügyi krízis mellett egy sor újabb válsághullám érheti el 
Európát, amely recesszióhoz, a társadalmi feszültségek drámai 
kiéleződéséhez, politikai változásokhoz vezethet. Egyelőre 
pontos prognózisok nincsenek, de ijesztő találgatások annál 
inkább arról, hogy a várhatóan növekvő migrációs hullám 
hátán Európába benyomuló szélsőséges iszlám szervezetek minden 
bizonnyal közvetlen veszélyt jelentenek az európai országok 
biztonságára és stabilitására. Orosz információk szerint Európa 
rövidesen képtelen lesz ellenőrizni és politikailag kezelni az 
amerikai háborúk következtében elszabaduló szélsőséges 
irányzatok tevékenységét. Az orosz hírszerzésnek vannak adatai 
arról, hogy a legutóbbi időszak folyamán Nyugat-Európában 
történt szélsőséges, antiszemita megnyilvánulások és a zsidók 
ellen elkövetett merényletek mögött az Európában berendezkedni 
készülő iszlám terrorszervezetek állnak, amelyek gyorsan 
kapcsolatot találnak a helyi antiszemita erőkkel. Összességében a 
jelenlegi helyzet rendkívül bonyolult és nagy veszélyeket rejt 
magában. Vitán felüláll, hogy ha megkezdődne az amerikai, 
ráadásul az izraeli tőke kivonulása Európából, azonnali 
következményként munkahelyek milliói szűnnének meg, és az 
európai gazdaság jelentős része teljesen megbénulna. A CIA joggal 
tart attól, hogy a szélsőséges iszlám szervezetek mögött álló 
hatalmas pénzek révén félelmetes politikai átrendeződés indulna 
meg Európá-ban. Ez az alapja annak, hogy az USA hónapok óta titkos  konzultációkat folytat Kínával és Oroszországgal a helyzetről. 
Henry Kissinger professzor, a politikai stratégák koronázatlan 
királya, aki mostanában csak a legritkább esetben mozdul ki 
luxuspalotájából, néhány hete váratlanul Moszkvában tűnt fel, 
ahol – mint kiderült – megbeszéléseket folytatott Putyinnal és 
Medvegyevvel. Feltűnésénél csak az okozott nagyobb meglepetést, 
hogy a kíváncsiskodó újságírókkal mosolyogva közölte, hogy az 
utóbbi időszakban legalább tíz személyes találkozóra került sor 
közte és Putyin között. A három nagyhatalom közösen keresi a 
megoldást a közelgő nagy európai válságra. Oroszország és Kína 
egyaránt kinyilvánította, hogy nem érdekelt egy európai gazdasági 
összeomlásban, ezért feltételezhető, hogy óriási összegek 
beforgatásával fogják enyhíteni a várható amerikai 
tőkekivonásokat. A feltételezések szerint Kszi Jinping és Obama 
között létrejött az erre vonatkozó titkos megállapodás, míg az 
orosz–amerikai egyeztetések egyelőre nem zárultak le. Európa 
óriási kihívások előtt áll, és jelenleg nem úgy tűnik, hogy 
felkészülten várja a nagy megpróbáltatásokat. Nagyon rossz jel, 
hogy az amerikai és az izraeli tőke a Távol-Kelet felé veszi az 
irányt. Senki nem tudja megmondani, mi várható, ha Európa magára 
marad. Egy biztos: a történelem folytatódik.
A LELEPLEZŐ KÖNYVÚJSÁGOT KERESSE AZ ÚJSÁGÁRUSOKNÁL, VAGY RENDELJE MEG AZ ALÁBBI ERLÉRHETŐSÉGEN, A LEGÚJABB SZÁMTÓL AZ ELSŐ PÉLDÁNYOKIG:
SZLIMÁK HAJNALKA TEL: +36 20 221 95 77
Mail: hajnalka.szlimak@gmail.com
Ára: 1490 Ft + POSTAKÖLTSÉG
2009 számok és a régebbiek AKCIÓS ÁRON, 1050 Ft + POSTAKÖLTSÉG,  csak internetes rendelés esetén.